Kvinde kend din krop

Bogen kvinde kend din krop er en morsom og befriende “feministisk bibel”. Bogen udkom i flere udgaver i forskellige lande siden 1970’erne, hvor den opfordrede kvinder til at tage kontrol over deres egen krop og seksualitet. Det blev mødt med både kampråb og udråb. Siden da er bogen blevet trykt og omskrevet flere gange, og måske endda er blevet mindre politisk?

Ægløsning, orgasme og overgangsalder bliver beskrevet i klassikeren af den danske kvindelitteratur. I de nyere udgaver af Kvinde kend din krop bliver fremstillingen af disse emner meget tydeliggjort ved meget ligefremme billeder. Bogen er altså gået fra at være sort hvid tegninger meget lægeligt beskrevet til close-up farvefotos, som på nogle kan virke provokerende.

I den nyste udgave af Kvinde kend din krop er der også et afsnit omkring parforhold, hvor der bl.a. opfordres til at afprøve andre samlivsformer end monogami. Man må bestemt sige at bogen har udviklet sig i takt med tiden og den moderne kvindes udvikling og stemme i samfundet.

Psykoterapi

Hvornår bør du overveje psykoterapi?

På grund af de mange misforståelser omkring psykoterapi, kan du derfor være tilbageholdende med at prøve det. Selv hvis du kender realiteterne i stedet for myterne, kan du føle dig nervøs for selv at prøve det.

At overvinde denne nervøsitet er det værd. Til enhver tid hvor din livskvalitet ikke er, hvad du ønsker den skal være, kan psykoterapi hjælpe.

Nogle mennesker søger psykoterapi, fordi de har følt sig deprimerede, angste eller vrede i lang tid. Andre kan få hjælp til en kronisk sygdom, der forstyrrer deres følelsesmæssige eller fysiske velbefindende. Atter andre kan have kortsigtede problemer, hvor de har brug for hjælp til at navigere i livet. Måske går de igennem en skilsmisse, føler sig ensomme og alene, føler sig overvældet af et nyt job eller sørger over et familiemedlems død.

 

Her er nogle tegn på, at du kunne have glæde af psykoterapi behandlingen:

Du føler en overvældende, langvarig følelse af hjælpeløshed og sorg.

Dine problemer synes ikke at få det bedre på trods af din indsats og hjælp fra familie og venner.

Du finder det svært at koncentrere sig om arbejdsopgaver eller til at udføre andre daglige aktiviteter.

Du bekymrer dig for meget og forventer det værste.

Dine handlinger, såsom at drikke for meget alkohol, tage stoffer eller være aggressiv, skader dig selv eller andre.

 

Hvad er de forskellige former for psykoterapi?

Der er mange forskellige tilgange til psykoterapi. Psykoterapeuter trækker generelt på en eller flere af disse. Hvert teoretisk perspektiv fungerer som en køreplan til at hjælpe psykoterapeuten forstå deres kunder og deres problemer og udvikle løsninger.

Faktisk har de fleste terapeuter ikke bundet sig til nogen bestemt tilgang. I stedet blander de elementer fra forskellige tilgange og skræddersyr deres behandling i henhold til hver kundes behov.

Den vigtigste ting at vide er, om din psykoterapeut har ekspertise på det område, som du har brug for hjælp til og om din psykoterapeut føler at han eller hun kan hjælpe dig.