Parterapi i København

Hos parterapeuten 

Når I har fundet jeres terapeut, hvor skal han eller hun så begynde? Det er altid interessant at høre hvad der gør, at et par søger hjælp lige nu, i modsætning til i de måneder eller år, hvor problemerne er startet. Hver partners individuelle perspektiv er også interessant i parterapi.

Dernæst vil jeg gerne have at parret “præsenterer” deres problemer samt hvad de er kommet til mig specielt for at diskutere – i sammenhæng med hele parforholdet. Dernæst spørger jeg mine klienter om de vil fortælle historien om hvordan de mødtes. Dette hjælper folk med at slappe af og huske på de gode elementer i deres forhold, og derefter kan der langsomt arbejdes op til nutiden.

I den anden eller tredje session af Parterapien i København, vil jeg udarbejde parrets fælles stamtræ. Dette afslører vigtige livsbegivenheder – død af en forælder, eventuelle skilsmisser og alderen på eventuelle børn. Dette viser ligheder og forskelle i partnernes baggrunde. Selvom vi generelt vil koncentrere os om spørgsmål, der opstår i løbet af ugen mellem sessioner, jeg har en større dagsorden: at hjælpe hver enkelt partner til at være følelsesmæssigt ærlige, forstå hinandens følelser og til at engagere sig  med de vanskelige dele.

Alt for ofte folk forsøger at undgå denne smerte ved at benægte, ignorere eller rationalisere det væk og aflede sig selv med noget andet. Men når alle de skjulte spørgsmål erkendes åbent og frygten fjernes er selv indgroede problemer overraskende opløselige i parterapien.

Efter to eller tre måneder, jeg smelter ind i baggrunden. Par opdager, at de kan gøre dette arbejde på egen hånd, at deres kommunikation er forbedret og det er på tide at afslutte terapien. De fleste mennesker har efter relationsterapien ikke blot lært en masse om deres partner og deres forhold, men også om sig selv.

Skriv et svar

