For nogle par er afstanden nøglen til nærhed

Mand og kone finde glæde lever adskilt – sammen

Billede: Nogle par lykkelige lever adskilt

Min mand og jeg har været gift i 14 år, og vi har aldrig boet sammen. Uvidende for os, har demografer udtænkt et navn til vores livsstil: at leve adskilt sammen, henviser til ægtepar, som lever adskilt. I henhold til 2006 data fra US Census Bureau, er der 3800 tusind ægtepar, som ikke bor under samme tag. Men selv uden statistik bag os, ved John og jeg, at vi er tilfredse. Der er ikke mange problemer. Frida Kahlo og Diego Rivera boede fra hinanden, og det samme gjorde Jean-Paul Sartre og Simone de Beauvoir. (Interessant nok var det sidstnævnte par aldrig gift, men valgte at blive begravet ved siden af hinanden på det samme gravsted. Måske når de ikke behøvede at dele et badeværelse, var den samme plads til evigheden OK.)

I begyndelsen var min linje om vores livsstil, meget Woody og Mia … men så skete der et par ting der gjorde, at quip ikke synes det var så morsomt. Efter vi havde været gift i otte år, og vi havde fået vores tvillingedrenge, Henry og Gus, fortalte jeg folk noget lidt tættere på sandheden: Ægteskab og børn er én ting, men at bo sammen, haster ikke for mit vedkommende.

I virkeligheden er der mange praktiske grunde til, at vi har separate lejligheder. Vi bor i New York City, med vildt dyre faste ejendomme og ingen plads. Ingen af vores steder koster ret meget. Mit sted er småt, hans husleje stabiliseret, hvilket betyder at det er for billigt, i forhold til New York-standarder, til at opsige. Plus, de fleste år af Johns lejlighed har været fyldt op af hans to klaverer. (Han er en tidligere operasanger.) Hvis vi var flyttet sammen, ville vi have brugt en stor mængde penge på noget større, penge, som vi ikke havde. Da vores drenge blev født og jeg havde flere penge, udvidede jeg min lejlighed til også at omfatte den ovenover mig. Men det var stadig ikke stort nok til klaverene. Og for det andet,bryder ingen af os om forandring. Jeg mener, vi i virkeligheden, virkelig ikke kan lide forandring. For det tredje, elsker jeg mit downtown kvarter, han elsker sin Uptown graver. Hvorfor skal vi opgive det?

Intet til fælles 
Hvilket bringer mig til et langt mere relevant grund til at vi lever vores liv adskilt: John og jeg har intet til fælles bortset fra, at vi elsker hinanden og vore sønner. (Vi deler også en antipati for holdsport og skaldyr, et solidt fundament for livslang forpligtelse, hvis der nogensinde var en.) Men så langt som vores levevaner gå, kunne vi ikke være længere fra hinanden. Jeg tror, denne situation er sand for mange ægtepar, de vil simpelthen bare ikke indrømme det.

Johns lejlighed er en hule af mørke: Jacobean møbler, gamle, højt tikkende ure, slidte persiske tæpper. Jeg synes, det er ligefremt uhyggeligt, jeg er overbevist om, at der et spøgelse. John er overbevist om, det samme, men han nyder hans mulige genfærd. Min lejlighed er lys og luftig, et stykke af Caribien, eller det ville være, hvis jeg ikke havde lyttet til Johannes ‘råd, da jeg skulle have nye gulve (mørk eg). Når jeg ikke skriver, at jeg tørster støj og handling, både i rigelig forsyning med vores 6-årige. Mit livs soundtrack er Joni Mitchell, James Taylor og The Roches, som min mand refererer til som “idioter.” John har brug for enten fuldstændig stilhed i sit hjem eller Wagner. Små børn giver ikke mulighed for stilhed, og Wagner får tvillingerne til at græde.

Min mand er kræsen. Jeg er den slags person, der, hvis jeg mærker Cheerios på gulvet (hvilket jeg normalt ikke gør), så føler jeg mig generelt overbevist om, at nogen – børnene, en mus, hunden – vil komme og spise dem, hvilket sparer mig for at rydde det op. John kan ikke udstå min ligegyldighed i forhold til rod, så han kan godt lide at sætte fælder for mig. Den anden dag, ved siden af mit skrivebord, var der en tot hundehår på størrelse med en basketball. Det var imponerende, hvis ikke lidt overraskende. “Jeg ønskede at se, hvor lang tid det tog dig at lægge mærke til den,« sagde John. “Da jeg begyndte, var det cirka på størrelse med en marmor. Hver gang jeg børstede hunden, har jeg tilføjet til det. “Tilsyneladende havde hår bolden været der i to måneder, så du kan forestille dig, hvad der ellers undslipper min opmærksomhed. Hvis jeg havde midler til en husholderske med obsessiv-kompulsiv sygdom, kunne John måske bevæge sig i min bolig. Men helt ærligt, hvis jeg vil høre et mylder af klager om, hvor stor en belastning jeg er, har ikke brug for at han fortæller mig, jeg kan kun forholde mig den stemme i mit eget hoved.

Da vi fik børn, blev det selvfølgelig, sværre at leve adskilt. Venner sagde til John og jeg at vi simpelthen blev nødt til at leve sammen, trods alt, hvad ville børnene ikke tænke? Jeg forstår, at når Henry og Gus er ældre, vil vi have noget at forklare. (“Nej, vi ikke er skilt, og ja, arrangementet er lidt underligt.”) Indtil da, er, hvad de ved, at nogle gange, når de springer i hovedet på mig kl 6 om morgenen, hvor de ville være på den anden side af sengen med deres far, som opholder sig her i løbet af tre nætter om ugen eller deromkring. Og når han ikke er der, vil ingen andre være.

Lever fra hinanden – og elsker det

Indtil videre har børnene ikke synes at mene meget om det, især fordi far er altid omkring til middag og til at putte dem. De taler gerne om deres uptown og downtown huse. Engang fortalte Henry en ven, at hans mor og far ikke bor sammen. Kort efter, fik jeg et foruroligende opkald fra en mor: “Judith, er alt … okay?” Man kunne høre angst, blandet med interesse, i hendes stemme: Disse mennesker er skilt, han har allerede har sin egen lejlighed! Hvor lang tid går der før hun vil være ligeglad med hendes børns ‘kollegium opsparelser og bruge dem på fedtsugning og en ansigtsløftning?

Jeg lyttede, men morede mig alligevel lidt. Det er klart, hvis hun  antager det samme, som alle andre gør, som er, at et ægtepar, der ikke lever sammen, derfor ikke må være glade eller aldrig nogensinde har sex. En anden sjov fortolkning er, at vi skal have masser af sex, blot ikke med hinanden. Forestillingen om, at to personer kan leve fra hinanden og stadig være i et traditionelt ægteskab, hverken cølibat eller have centrale partnere, synes at få folks ‘hoveder til at eksplodere. Hvortil jeg kan kun svare, i mit eget hoved, “Det er logisk. Vi har separate steder, så vi har aldrig sex. Fordi som alle ved, de ting, der gør en hedt i et seksliv er nærhed. ”

Endnu en misforståelse, som haves af dem, der finder vores setup mærkværdig er, at en person kun kan være så tro som hendes muligheder, så da John ikke er omkring, må jeg underholde mig selv på en eller anden måde (eller han selv). Nu har jeg indrømmet, at jeg har begæret ikke kun i mit hjerte, men i dele længere mod syd, men disse fristelser er modereret ved tanken, indgivet i mit hjerte, en person venter på mig derhjemme, udelukkende kærligt.

Nogle mennesker tror, at John har et forpligtelses problem. Han mistede sin elskede anden kone på 20 år til kræft. (Jeg er nummer tre.) Har han nu en dybe frygt for nedlæggelse, de spekulerer på, hvordan han holder mig på armslængde? Skal jeg være, enebarn, der har et problem med at dele? Eller er vi bare ligeglade nok i forhold til hinanden, til at ønske at blive for indvolveret?

Indviklet liv

Men vores liv er indviklet, håbløst, uigenkaldeligt og for det meste lykkeligt. For os har det at bo sammen i det samme fysiske rum intet at gøre med at leve i det samme følelsesmæssige rum. I mine mere hippie-granola øjeblikke, som jeg tror, at der er en vis renhed omkring vores arrangement. Jeg er skal ikke giftes bare fordi jeg tilfældigvis elsker den fyr.

Ikke at jeg aldrig bliver vred, især fordi jeg som regel er den, der farer rundt om morgenen og forsøger at få vores drenge i skole. (? “! Quack Quack Mr. Duck vil have dig til at spise din morgenmad og sætte sig på dine bukser” For dette, fik jeg en Ivy League uddannelse) Faktisk har der været øjeblikke af raseri: Når jeg er på opkast patrulje ved mig selv, eller når Henry vækker mig ved 3 tiden om natten for at spørge, “Hvorfor har vi knæ?”: en far, som er der til middag, vil først forlade sin plads efter at han hører drengene snorken. Han elsker og bekymrer sig om os alle. Og han indvilligede i at påtage sig byrden af børn i hans sene 60’ere, det mindste jeg kan gøre, er at lade ham få en god nats søvn.

Sandfærdigt, kan jeg ikke forstå, hvorfor nogen par ville ønske at leve sammen. Det er ikke, som om de fleste mennesker føler sig mere intime, når de deler en plads. (Der er en grund til det frieri dage er den bedste tid – derfor involverer ikke at kende alle grimme detaljer om hinanden.) Jeg har aldrig gået ind til John på badeværelset. Han har aldrig klippet sine tånegle i sengen. Hvis du bor med nogen, og stoler på ham, har du intimitet uden at incestuøse følelse, der kommer fra for meget information, som kan føre par til at stoppe have sex.

Jeg vil ikke gå så langt som til at sige, at vores arrangement har bragt os tættere på hinanden. John og jeg kæmper så meget, og måske mere end det gennemsnitlige par. Men at leve adskilt har tilladt os at blive gift og blive forelsket. Vi finder hinanden afgørende, det er netop det, som mange par, finder vi hinanden dybt irriterende, også. Den eneste forskel på os er, at vi undertiden kan ånde et dybt suk af lettelse ved slutningen af dagen og sige: Jeg elsker dig, skat, gå for fanden ud herfra nu!

Og på visse eftermiddage, når børnene er med babysitteren, jeg laver min måde uptown, hvor John venter på mig. Lysene er lave, og der er drikkevarer klar (single malt for ham, hvidvin for mig – alvorligt, vi har intet til fælles). Jeg ser frem til disse eftermiddage, når det er kun mig og den fyr jeg forelskede mig i for 16 år siden, at eftermiddage, der ville være dårligere, hvis vi levede sammen. Og den bedste del? Bagefter, når han bliver frustreret over, at jeg har smidt tøj overalt, kan jeg tage det på, kysse ham og vinke farvel.

Skriv et svar

